لیزر زیبایی

کاربرد دایود  لیزر چیست؟ | دایود لیزر چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟کاربرد آن برای لیزر مو

کاربرد دایود  لیزر چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کاربرد دایود  لیزر چیست؟

کاربرد دایود  لیزر چیست؟لیزر دیود یک لیزر نیمه هادی است که بنابراین نوع خاصی از لیزر را تعریف می کند. از این لیزر می توان برای مصارف بسیار زیادی استفاده کرد. انواع مختلف لیزر دایود در مشاغل گوناگون استفاده می شود و اهمیت بسزایی دارد.

در نتیجه کاربرد لیزر دایود، با توجه به ساختار و عملکرد ویژه آن ها، موجب شده است تا این لیزر بیشتر از قبل موثر واقع شود.

در ابتدا تردید وجود داشت که آیا می توان از لیزر برای کارهای صنعتی و مصارف دیگر استفاده کرد یا اصلا هیچ کار مثبتی با لیزر دایود امکان پذیر است یا خیر. از لیزر دایود در پزشکی، صنعت، جوشکاری و بسیاری از مشاغلی که امروزه افراد با آن سر و کار دارند، استفاده می شود.

علاوه بر این کاربرد لیزر دایود در فناوری و الکترونیک امروزه، بسیار گسترش پیدا کرده است. لیزرهای دایود در در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند.

به طور مثال فتودایود در سلول های خورشیدی به کار گرفته می شود. دایود تونلی یکی از پرکاربردترین انواع لیزر دایود در لوازم آشپرخانه مثل مایکروویو است.

لیزر دایود در پزشکی برای درمان های مختلف مود استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، دستگاه لیزر دایود یکی از پر کاربردترین دستگاه های لیزر موهای زائد است. استفادهداز این لیزر برای درمان پوست ویژگی های خاص خود را دارد.

دستگاه لیزر دایود، در طول دوره و جلسات درمانی برای از بین بردن موهای زائد بسیار موثر است اما باید به نقاط ضعف و قوت آن توجه کرد. بسیاری از دستگاه های لیزری که با دایود کار می کنند، برای خدمات پزشکی مختلفی استفاده می شوند اما نمی توان گفت که بهترین عملکرد را داشته است.

کاربرد دایود  لیزر چیست؟

فهرست

اطلاعات بیشتر  مزایای خرید دستگاه لیزر به صورت اقساطی | شرایط و مراحل فروش اقساطی دستگاه لیزر چگونه است؟

انواع و کاربرد دایود لیزر چیست؟

در دایود لیزری دوتایی، یک لایه محدود کننده اضافی از ماده دیگری بین دو ماده نوع p و n قرار می گیرد. هر یک از محل اتصال مواد مختلف را یک ساختار ناهمگن می نامند. به دلیل وجود دو ساختار متراکم، این نوع دایود لیزر به عنوان دایود لیزر دو ساختار متقابل (DH) نامگذاری می شود.

مزیت این دایود این است که منطقه فعال به یک لایه نازک محدود می شود که باعث تقویت نوری بهتری می شود. دایود لیزر چاه کوانتومی دارای یک لایه میانی بسیار نازک است که به عنوان یک کوانتوم عمل می کند.

الکترون ها می توانند هنگام انتقال از سطح انرژی بالاتر به سطح انرژی پایین تر، از سطح انرژی کوانتومی استفاده کنند. این کارایی بهتری برای این نوع دیودهای لیزر می دهد. در بررسی کاربرد لیزر دایود، انواع آن را باید مورد توجه قرار دارد.

دایود لیزری ساطع کننده سطح عمودی در مقایسه با تمام دیودهای لیزر که مطرح شد، حفره نوری عمود بر جریان قرار گرفته است. این ویژگی تفاوت را ایجاد می کند. با این حال، در دیودهای لیزر ساطع کننده سطح حفره عمودی، حفره نوری در امتداد محورجریان است.

آینه های منعکس کننده تا انتهای حفره نوری قرار می گیرند. از این لیزر هم در قطعات الکتریسیته استفاده می شود.

ویژگی ها و کاربرد دایود لیزر چیست؟

لیزرهای دایود نه تنها خود را با قدرت خروجی بالا ثابت می کنند بلکه به دلیل بهره وری بالای انرژی نیز محبوب هستند. با بازده خروجی سوکت در حدود ۵۰ درصد، آنها بهترین بازده را در بین انواع لیزرهای فعلی کسب می کنند.

اگرچه باید در لیزر دیود، پرتویی از صدها ساطع کننده منفرد ترکیب شود اما با توجه به تمرکز مقادیر بسیار خوب، این فناوری بسیار منحصربفرد به نظر می رسد. لیزرهای دایود با درخشش بالا خود را ثابت می کنند؛ به عبارت دیگر، قدرت خروجی بالای خود را با کیفیت پرتو بالا یعنی توانایی تمرکز عالی ترکیب می کنند.

ویژگی های موثر و کاربرد لیزر دایود در شغل های متفاوت، باید بررسی شوند. با محصول پارامتر پرتو، یک پارامتر فیزیکی که اطلاعاتی در مورد توانایی تمرکز پرتوهای لیزر را فراهم می کند، می توان مقادیر بسیار عالی تا ۴ میلی متر را بدست آورد.

پرتو لیزر علاوه‌ بر این که به صورت نور کلاسیک بازتاب می‌کند بلکه به صورت خطی، مستطیل یا مربع هم پرتوهایی را ایجاد می کند.

لیزرهای دیود با قدرت خروجی بالا، درخشش و بهره وری انرژی عالی برای کاربردهای بیشماری مناسب هستند. اتصال، عملیات حرارتی یا روکش فلزات از مهم ترین کاربرد های آن است. با این حال، پلاستیک ها یا محصولات چاپی نیز با کمک لیزرهای دیود پردازش می شوند.

هر چه لیزر دایود توانایی تمرکز بالاتر داشته باشد، کیفیت پرتو بهتر و بیشتر خواهد شد.

کاربرد دایود  لیزر در صنعت

لیزر دیود یکی از دستگاه های ایده آل برای استفاده در انواع برنامه های صنعتی از جمله مارک گذاری، سخت شدن سطح و روکش. دیودهای لیزری با استفاده از فرآیند پیشرفته، قابلیت اطمینان بالا، روشنایی بیشتر و سطح قدرت پیشرفته را ارائه می دهند.

علاوه بر این، دستگاه لیزر دایود انرژی کافی را برای تحویل دقیق و کنترل انرژی نوری تأمین می کند. در تمام طول کار دستگاه، افزایش قدرت، روشنایی و قابلیت اطمینان برای بهبود عملکرد دیود لیزر بسیار مهم است. قدرت و روشنایی بیشتر به ازای هر واحد، امکان توسعه روش های مقرون به صرفه تر و استفاده از کاربرد لیزر دایود را به وجود می آورد.

استفاده از لیزر دایود در پردازش مواد صنعتی فقط به دلیل تغییر در ساختار لیزر یعنی توسعه نوار دیود، امکان پذیر است. بسیاری از دیودهای لیزر در کنار نصب می شوند. به طوری که یک لیزر دیود می تواند با صدها نفر از انتشار دهنده های لیزر منفرد کار کند.

این رویکرد در طول توسعه فناوری بیشتر گسترش یافت. لیزرهای دیود با قدرت بالا مانند لیزرهایی که لیزرلاین تولید و فروش می کنند. این دستگاه لیزر از میله های دیود انباشته، ساخته شده است. کاربرد لیزر دایود بسیار گسترده است و به همین دلیل اهمیت ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

در هر لیزری و بسته به توان خروجی هدف، تعداد زیادی از پشته ها وجود دارد. در تمام دیودهای لیزر، نور ساطع شده در میله ها و پشته ها به صورت کامل ترکیب می شود؛ بنابراین قدرت لیزر به یک سیستم با کارایی بالا تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا