دسته‌بندی نشده

کرایوتراپی چیست؟ سرمادرمانی در چه مواقعی انجام می شود؟ محاسن

کرایوتراپی یا سرمادرمانی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی یا سرمادرمانی به چه کار می آید و در چه مواقعی انجام می شود؟ این سوال، شاید پرسش خیلی از شما عزیزان باشد و یا شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید نیز به دنبال جواب این سوال می گردید.

در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص موضوع این مقاله اطلاعات مفید و موثری برای شما عزیزان ارائه نماییم. 

کرایوتراپی همانطوری که از معنی تخت لفظی آن مشخص است، یعنی سرمادرمانی که از این روش برای درمان بعضی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کرایوتراپی

تاریخچه سرمادرمانی

سرمادرمانی از حدود ۱۳۰ سال پیش تاکنون مورد استفاده قرار می گرفته است، با استفاده از روش های سرمادرمانی و تزریق سرما بر روی نقطه مورد نظر پوست، جهت خون رسانی بیشتر و یا افزایش متابولیسم بدن و یا فریز کردن و از بین بردن چربی های اضافی بدن و یا از بین بردن زگیل های ویروسی و از بین بردن سرطان های پوستی و در ادامه برای لاغری در بدن، از این روش مورد استفاده فراوان قرار می گرفته است.

کرایوتراپی که امروزه با استفاده از گاز نیتروژن، سرمای زیادی را روانه بافت های سرطانی و یا زگیل هایی که در نقاط مختلف بدن پدیدار گشته اند و یا برای از بین بردن بیماری های ویروسی پوستی، اقدام به منجمد کردن و از بین بردن سلول های ناهنجار بدن بیماران  می کرده اند.

کرایوتراپی یا سرما درمانی

انواع روش های کربوتراپی چیست؟

معمولاً کرابوتراپی در انواع و روش های متفاوت، انجام می شود. این روش های می توانند به نتایج یکسان برسند، اما در روش ها، تفاوت های اصولی با یکدیگر دارند.

۱- اولین روش کربوتراپی، استفاده از گاز نیتروژن است که توانایی فریز کردن تا نقطه انجماد منفی ۱۹۶- را دارا می باشد.

۲- استفاده از روش DMEP که ماده سرمادهی در حدود منفی ۵۷- درجه سانتیگراد از خود سرما تولید می کند و بر روی پوست و در ناحیه و محل ایجاد بیماری این سرما تزریق می شود.

۳- استفاده از کربن دی اکسید که می تواند درجه منفی ۷۸- را به پوست ارسال و باعث از بین بردن ضایعات پوستی و یا خال های ایجاد شده در بدن را باعث شود.

کرایوتراپی یا سرما درمانی

کاربردهای مختلف برای درمان از طریق کرایوتراپی چگونه است؟

از مواردی که برای درمان کرایوتراپی مورد استفاده های فراوان قرار می گیرد، برای درمان زگیل های ویروسی که در نقاط مختلف بدن ممکن است ایجاد شود، مورد استفاده فراوان قرار می گیرد.

درمان زگیل های ویروسی از طریق انتقال سرما بر روی آن ها، می تواند رشد زگیل ها را متوقف و در ادامه باعث آسیب رسیدن به دی ان ای و بافت سلولی زگیل شود و در نهایت باعث تخریب و حذف زگیل گردد.

درمان کرایوتراپی به منظور لاغری و زیبایی اندام، یکی دیگر از کاربردهایی است که امروزه طرفداران و مشتریان زیادی را به سوی خود جلب نموده است.

در فرآیند لاغری با سرما درمانی یا کرایوتراپی می توان با بالا بردن گردش خون و سوخت و ساز در بدن، در هر دقیقه شاهد مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوکالری چربی بود.

از سرما درمانی برای تومورهای برآمده در زیر پوست و یا خال های پوستی و گوشتی و یا کک و مک های ایجاد شده محیطی و سرطان های پروستات و دهانه رحم و از دیگر موارد، برای تومورهای خوش خیم در نواحی مختلف بدن مورد استفاده زیادی قرار داد.

در بعضی مواقع نیز از کرایوتراپی برای درمان قاعدگی های زنانه و یا خونریزی های خارج از قاعده در بانوان، با این روش می توان درمانی موثر را شاهد بود. 

کرایوتراپی یا سرما درمانی

عوارض کرایوتراپی چیست؟

از مهمترین عوارضی که کرایوتراپی می تواند داشته باشد، می توان به سردرد و یا قرمز شدن و تاول درمحل اسپری نیتروژن به بدن را شاهد بود. در برخی موارد نیز ممکن است، هیپوپیگمانتاسیون ایجاد شود که این مورد فقط می تواند برای تیره پوستان اتفاق بیافتد.

در بعضی مواقع نیز اگر از مراکز غیر مجاز و افراد غیر متخصص در این زمینه استفاده گردد، ممکن است، خونریزی و یا عفونت در محل آسیب دیده و مورد درمان مشاهده شود. 

مزایای کرایو تراپی چیست؟

از جمله مزایای سرما درمانی، بدون درد و کم تهاجمی بودن در این روش می باشد. اگر هم کمی درد وجود داشته باشد از روش بی حسی موضع ای برای رفع آن می توان اقدام نمود.

تکرار پذیر بودن این روش درمانی برای کسانی که از دیگر درمان ها فقط به صورت محدود می توانند استفاده کنند، نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از روش سرما درمانی می باشد.

کرایوتراپی

مراقبت های قبل و بعد از کرایوتراپی چگونه باید باشد؟

قبل از انجام سرما درمانی باید به مدت ۱۲ ساعت ناشتا باشید و از خوردن و یا آشامیدن خودداری نماید. این مسئله می تواند خیلی مهم باشد.

زیرا وقتی درون محفظه کرایو قرار می گیرد، احتمال یخ زدن هر چیزی که در معده شما باشد زیاد است. این مسئله می تواند آسیب جدی به معده و سیستم گوارشی شما وارد نماید.

این در حالی است که شما می خواهید تمام بدن خود را به غیر از سر، درون محفظه کرایو قرار دهید و در مورد نواحی جزئی به غیر از شکم، رعایت این مورد لازم نیست.

بعد از این که با روش کرایوتراپی اقدام به درمان شدید، مراقبت هایی از جمله شستشوی با آب و صابون و پانسمان محل زخم به صورت روزانه باید انجام شود.

به احتمال خیلی زیاد پوست خود به خود اقدام به لایه برداری در مدت کمتر از هفت روز می کند. از دستکاری و کندن پوست باید جداً خودداری نمود و باید گذاشت خود به خود پوست جدید جای پوست قدیمی را بدون دخالت دست و یا بدون ایجاد هیچ گونه حساسیتی این کار انجام شود.

تمامی دستورالعمل هایی که پزشک معالج برای ادامه روند بهبودی، تجویز نموده است باید انجام شود. اگر دارویی برای رفع چرک زخم تجویز شده است، باید در زمان مشخص خودش، مصرف شود تا از عفونت زخم جلوگیری گردد.

کرایوتراپی

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص درمان از طریق کرایوتراپی یا سرما درمانی صحبت کردیم و گفتیم که از این روش می توان خیلی از بیماری های پوستی و یا تومورهای خوش خیم و یا لک و کک و مک ها را درمان نمود.

استفاده از روش سرما درمانی که مثل درمان با دستگاه لیزر مو و پوست، کارایی تقریباً مشابهی در برخی موارد دارند، می توان به درمان هایی بدون عوارض و بدون بر جای گذاشتن اثر سوئی، مورد استفاده قرار داد.

اطلاعات بیشتر  دستگاه هیدروفیشیال آیس بلو چیست؟ | شرکت بزرگ طاهر تاج مادر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا